وعده راه آهن برای ورود ۱۵۰ واگن صادراتی به استان
- شناسه خبر: 1808
- تاریخ و زمان ارسال: 21 آذر 1397 ساعت 05:25
- بازدید : 38 بازدید
- نویسنده: karafarin

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی از وعده مدیرکل راه آهن خراسان مبنی بر ورود ۱۵۰ واگن حمل بار مسقف طی روزهای آینده برای حل مشکل صادرات به این استان خبر داد.به گزارش «خراسان رضوی»، محمدحسین روشنک رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سه شنبه گذشته، در مراسم «جشنواره معرفی و تجلیل از کارآفرینان برتر استان» در مشهد با انتقاد از عملکرد دولت در حل مشکل کمبود واگن باری برای صادرات تولیدات خراسان رضوی گفته بود که اگر تا یک هفته دیگر تکلیف تامین واگن برای صادرات حل نشود، من به عنوان یک کارآفرین می روم و روی ریل قطار می نشینم تا تکلیف این موضوع مشخص شود.از همین رو پس از گذشت یک هفته از این صحبت ها، به سراغ رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان می رویم تا آخرین وضعیت پیگیری ها برای حل این مشکل را جویا شویم. روشنک با انتقاد از عملکرد شرکت راه آهن، گفت: هرگاه واگن باری خالی وارد خراسان رضوی می شود، تحت تاثیر عواملی، بخش اعظم آن به دیگر استان ها ارسال می شود که این موضوع باعث کمبود واگن برای صادرات در استان خراسان رضوی شده است.وی با بیان این که کشورهای آسیای میانه بیشتر ناوگان ریلی خود را به شرکت های خصوصی واگذار کرده اند، افزود: تنها در کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان بخشی از ناوگان باری در اختیار دولت است و در بقیه کشورها سکان در دست بخش خصوصی است و این بخش خصوصی به دنبال استفاده از این نقطه ضعف ایران برای سود بیشتر است.رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان در خصوص گفته خود مبنی بر این که اگر در عرض یک هفته مشکل کمبود واگن رفع نشود، روی ریل خواهم نشست، گفت: هنوز هم روی حرفم هستم اما منتظر تحقق وعده ای هستم که مدیرکل راه آهن خراسان داده و گفته است که ۱۵۰ واگن مسقف باری از کشور ازبکستان طی چند روز آینده وارد استان می شود.روشنک در تشریح علت به وجود آمدن این مشکل و چرایی استفاده نشدن از ناوگان داخلی برای صادرات ریلی، گفت: متاسفانه در بحث واگن و مسائل راه آهن، وزارتخانه راه و شهرسازی از همان ابتدا کوتاهی های بسیاری انجام داده است. از همان زمان احداث راه آهن مشهد-سرخس با وجود اطلاع از این موضوع که نوع ریل گذاری های ایران از نوع غربی و کشورهای اروپایی، با عرض کم است اما ریل گذاری های ترکمنستان از نوع شرقی و با عرض بیشتر است و در نتیجه امکان اتصال این دو نوع ریل به یکدیگر وجود ندارد به این نکته توجه نکردند که ناوگان ایرانی امکان سیر به آسیای میانه را نخواهد داشت.