بار واگن های ۱۳۰۰ دلاری بردوش صادرات
- شناسه خبر: 7029
- تاریخ و زمان ارسال: 22 آذر 1399 ساعت 07:49
- بازدید : 68 بازدید
- نویسنده: kanoonkarafarini
![](https://karafarinkh.ir/wp-content/uploads/2020/12/unnamed-1.jpg)
درآستانه افتتاح خط آهن خواف- هرات بررسی شد
محمد حسین روشنک ؛ رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: چالش تامین واگن صادراتی و هزینه های مضاعف آن که از سودجویی عدهای در این بخش نشات گرفته، برای صادرکنندگان مشکلات جدی ایجاد کرده و تنگنای جدیدی را برای فعالان این حوزه شکل داده است.
به گزارش نخست نیوز، رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: چالش تامین واگن صادراتی و هزینه های مضاعف آن که از سودجویی عدهای در این بخش نشات گرفته، برای صادرکنندگان مشکلات جدی ایجاد کرده و تنگنای جدیدی را برای فعالان این حوزه شکل داده است.
«محمد حسین روشنک» که در جلسه کمیسیون تجارت سخن میگفت، متذکر شد: صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی کالا از زمان بازگشایی مرز ریلی سرخس (بعد از محدودیتهای ایجاد شده به واسطه شیوع کرونا) تا به امروز برای حمل کالای صادراتی؛ خود اقدام به تامین واگن کردهاند که عمدتا هم از محل واگن های خالی ورودی به ایران بوده است. بنا بر اعلام مسوولان امر، هم اکنون بیش از چندین شرکت بخش خصوصی تامین واگن از ترکمنستان برای صادرات کالا به این کشور و دیگر کشورهای آسیای مرکزی را بر عهده دارند.
وی از بروز پارهای مشکلات در این حوزه سخن گفت و توضیح داد: متاسفانه بعضی محدودیت ها باعث شده در این حوزه سوء استفادههایی انجام شود که به ضرر و زیان صادرکننده است. مثلا برای تامین یک واگن ۱۳۰۰ دلار باید هزینه شود، اما نه کسی که واگن را واگذار می کند، فاکتور صادر می نماید و نه خریدار می تواند این خرید را در دفاتر خود به ثبت برساند. در راه آهن کارشناسانی از اداره کل امور مالیاتی حضور دارند که این مساله را رصد و ثبت می کنند. در مجموع وضعیت موجود چالش های دیگری را به ویژه در حوزه مالیاتی هم برای صادرکنندگان رقم زده است. به هر رو روند موجود باید از سوی نهادهای مربوطه به درستی رصد و اصلاح شود. توقع می رود، مالیات خرید واگن را راه آهن پرداخت کند اما از آن جا که این مجموعه زیر بار چنین اقدامی نمی رود، ناگزیر بازرگانان باید هزینه مالیاتی مذکور را نیز متقبل شوند.
روشنک از اتهامات بی اساسی که مسوولان در رسانه ها به بخش خصوصی وارد می کنند، انتقاد کرد و گفت: در این چند سال، بخش خصوصی بیش از همه در فشار و تنگنای تصمیمات خلق الساعه و نوسانات مکرر بوده و بسیاری از فعالان این بخش ضررهای سنگینی متحمل شده اند و دور از انصاف است که گروهی از مسوولان با بیان چنین اتهاماتی، سعی در سبک کردن شانه های خود از تقصیرها و کوتاهی ها دارند.
*واگنهای ۱۳۰۰دلاری!
همچنین کاظم شیردل، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر، بیش از ۶۰ شرکت بخش خصوصی روند تامین واگن از ترکمنستان برای صادرات کالا به این کشور و دیگر کشورهای آسیای مرکزی را انجام می دهند و مجوزهای لازم را برای این کار اخذ کرده اند. اما نکته اینجاست که شرکت های ایرانی در یک رقابت ناسالم هزینه خرید واگن از ترکمنستان را از ۲۰۰ دلار به ۴۵۰ دلار افزایش داده اند. در واقع واسطه گران و دلالان واگن ها را تا ۷۰۰ الی ۸۰۰ دلار به داخل ایران وارد می کنند و به بازرگانان یک واگن را به بهای ۱۲۰۰ الی ۱۳۰۰ دلار به فروش می رسانند.
وی با بیان اینکه راه آهن کشور ترکمنستان در حال خصوصی سازی است و واگن های دولتی خود را در اختیار ایران قرار نمی دهد، یادآور شد: در این بخش شاهدیم که واردکننده، صادرکننده و صاحب بار واگن با یکدیگر متفاوت هستند و همین امر گواهی وجود زمینه سودجویی برای عده ای است.
شیردل افزود: خوشبختانه اداره کل راه آهن استان همکاری لازم را با تجار و فعالان اقتصادی به عمل آورده و بسیاری از مشکلات فعلی از رویه های راه آهن کشور نشات می گیرد. به طوری که در آیین نامه ای هزینه خواب واگن به ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
موسی صفایی، رییس گروه بازرگانی و بازاریابی راه آهن خراسان نیز گفت: عمده واگن هایی که از مرز ریلی سرخس بار صادراتی به ترکمنستان منتقل می کنند، توسط فعالان بخش خصوصی کشورمان تامین می شوند. در واقع تامین واگن دولتی روند مطلوبی ندارد، شاید زمانی شمار واگن های دولتی برابر با واگن های امداد و زمانی ۱۰ درصد واگن های این بخش باشد.
وی تصریح کرد: واگن های ترکمنستان در تملک بخش خصوصی این کشور قرار دارد لذا صرفا دارندگان کالای صادراتی در ایران میتوانند برای واردات واگن خالی یا همان امدادی با بخش خصوصی ترکمنستان در این بخش وارد مذاکره شده و برای ورود این واگن ها اقدام کنند.
صفایی با اشاره به اینکه واگن های ترکمن به مدت ۳ سال به بخش خصوصی ایران اجاره داده شده اند، عنوان کرد: دست به دست شدن واگن ها باعث بالارفتن هزینه اجاره واگن صادراتی در این بخش شده و باید در این خصوص تصمیمات لازم توسط مراجع ذی ربط اتخاذ شود.
وی با بیان اینکه شاید تا پایان سال دیگر امکان دریافت واگن دولتی از کشور ترکمنستان وجود نداشته باشد، یادآور شد: در بحث کرایه بین الملل، بانک مرکزی برای اداره کل راه آهن حساب ارزی اختصاص داده است که ظرفیت استفاده از این حساب را به اتاق بازرگانی، اتحادیه های مربوطه، سازمان صمت و … منعکس کرده ایم.
صفایی تاکید کرد: در حال حاضر واگن دولتی دیگری برای ترکمنستان وجود ندارد که بخواهیم برای آن تصمیم گیری کنیم و حتی راه آهن استان نیز برای تامین واگن باید از بخش خصوصی ترکمنستان واگن دریافت کند. در واقع رویکرد کشور ترکمنستان بر مبنای خصوصی سازی تمرکز یافته و این مساله چالش هایی را رقم زده است.
این مقام مسوول در خصوص هزینه توقف واگن ها نیز یادآور شد: راه آهن برای واگن های دولتی در مبدا و مقصد ۴۸ ساعت معافیت اجاره در نظر گرفته است، به بیان دیگر ۴۸ ساعت برای تخلیه و بارگیری معافیت اعمال می شود و لذا در این بازه زمانی رقمی از فعالان اقتصادی دریافت نمی گردد. از زمان ورود تا زمان خروج روزی ۳۰ فرانک به ترکمن ها ارز می دهیم، لذا به هر میزان که بتوانیم مدت زمان نگهداشت واگن را در خاک ایران کاهش دهیم به نفع کشورمان خواهد بود.
*تفویض اختیار به استانها
درهمین راستا علی غفوری مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه، بخشی از مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات و تامین واگن باید در سطح ملی پیگیری شود، تصریح کرد: ارتباطات ارزشمند اتاق بازرگانی خراسان رضوی، سازمان صمت، اتحادیه های مرتبط، گمرک و… باعث شده تا در خراسان تعاملی مثبت و اثرگذار شکل بگیرد و در موضوع کارت های بازرگانی و مقوله بازگشت ارز، متعادلترین برخورد را در این خطه شاهد باشیم.
غفوری مقدم ادامه داد: بحث تفویض اختیار از وزارت صمت به استان ها، با جدیت در حال پیگیری است و شخص وزیر نیز در این خصوص رویکرد مطلوبی دارد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بحث تامین واگن صادراتی نیازمند یک آسیب شناسی جدی است، چرا که اگر به طور موقت شاهد یک گشایش باشیم اما باز در برهه دیگری حجمی از تقاضا شکل بگیرد، هزینه سربار شدیدی به بخش تجارت استان تحمیل خواهد شد.
** راه آهن خواف_هرات بزودی
هادی حقیقی، مدیر بازارچههای مرزی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه بحث مالیات بر صادرات و تامین واگن از جمله مشکلاتی بوده که همیشه به قوت خود باقی است، تصریح کرد: طی روزهای اخیر که جلسه ستاد توسعه همکاری های اقتصادی ویژه افغانستان در سازمان توسعه تجارت برگزار شد و حدود ۲۵ مسئول از دستگاه های مرتبط در این نشست حضور داشتند تا راجع به مسائل و مشکلات صادراتی استان خراسان رضوی اظهار نظر کنند.
وی خاطرنشان کرد: هر زمان که بخواهیم می توانیم معضل واگن را با ساخت واگن در داخل حل کنیم، اگر در سالیان گذشته به سمت تولید واگن حرکت می کردیم، بسیاری از مشکلات امروز وجود نداشت. چناچه مکاتبات لازم در این رابطه انجام بگیرد و هماهنگی با وزارت صمت صورت پذیرد، این طرح می تواند یکی از برنامه های زیربنایی استان باشد و در این صورت قطعا بسیاری از مشکلات حل و فصل خواهد شد.
مدیر بازارچههای مرزی خراسان رضوی در بخش دیگری از اظهارات خود متذکر شد: طبق برنامه ریزی انجام شده راه آهن خواف_هرات در بازه ۲۹ آبان ماه تا ۱۰ آذرماه با حضور روسای جمهور دو کشور به بهره برداری می رسد. کمیسیون تجارت باید جلسه ای ویژه این موضوع داشته باشد و از منظر خود این ظرفیت جدید را مورد بررسی قرار دهد.
وی تصریح کرد: تا وزارت صنعت و معدن و راه و شهرسازی به مساله تولید واگن ورود پیدا نکنند، مشکلات به قوت خود باقی خواهد بود.
در پایان علیرضا نصیری برازنده، معاون مدیر کل بهره برداری راه آهن خراسان در سخنانی عنوان کرد: در کشور ما واگن هایی وجود دارند که باید مجهز به کد رجیستری شوند تا واگن های ایرانی قابلیت سیر در کشورهای آسیای میانه را داشته و قابل شناسایی در کشور روسیه باشند که این روند نیازمند طی شدن یک روند فنی است و شاید کشورهای آسیای میانه در این شرایط همکاری لازم را با ما نداشته باشند.
وی افزود: باید تمامی مسائل در جلسه یک کارشناسی مطرح شوند و هر مشکلی را که بتوان با مدد گرفتن از ظرفیت های قانونی حل و فصل کرد، حتما در مراجع مختلف پیگیری خواهیم نمود