۶۰ درصد صادرات ریلی کشور از مرز خراسان رضوی انجام می گیرد
- شناسه خبر: 2814
- تاریخ و زمان ارسال: 26 اردیبهشت 1398 ساعت 05:17
- بازدید : 109 بازدید
- نویسنده: kanoonkarafarini
محمد حسین روشنک رئیس کانون کارآفرینان استان خراسان رضوی در نشست کارگروه توسعه صادرات استان
🔶بیش از ۲۰ سال است که کمبود واگن بخش صادرات این استان را دچار مشکل کرده و خواسته های صادرکنندگان مبنی بر رفع این مشکل محقق نمی شود.
🔶عدم امکان سیر واگن های ایرانی در شبکه ریلی کشورهای سی.آی. اس، مهمترین دلیل کمبود واگن برای صادرات کالا از خراسان رضوی است، صدور مجوز تامین واگن برای اشخاص و شرکت های مختلف زمینه ساز افزایش قیمت واگن و در نتیجه افزایش هزینه های صادرات در استان شده است.
🔶از سوی دیگر کاهش واردات ریلی، کندی سیر واگن های روسی در کشور، نامشخص بودن متولی تامین واگن در استان، اضافه شدن سایر کالاها به سبد صادرات، روند خصوصی شدن راه آهن در کشورهای آسیای میانه بر مشکلات صادرات حوزه ریلی استان افزوده است.
🔶تمدید نکردن هرگونه مجوز واردات برای واگن صادراتی از اول خرداد ماه امسال، تامین واگن صادراتی و زیرساخت مناسب حمل ریلی توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضروری است.
🔶 لازم است اخذ هر گونه تصمیم گیری و ارائه مجوز برای تامین واگن توسط بخش خصوصی با نظر کمیته نظارت بر سیاستگذاری تامین و توزیع واگن مستقر در راه آهن با توجه به سهم صادراتی استان در حوزه صادرات ریلی کشور، انجام گیرد.
🔶مشکلات حمل ریلی کالا به تاجیکستان به دلیل مخالفت دولت ترکمنستان با ترانزیت ریلی از مسیر این کشور است لذا پیشنهاد می شود توافقی بین راه آهن ایران و راه آهن ازبکستان مبنی بر تعویض بارنامه واگن بدون تخلیه و بارگیری به دلیل هزینه های زیاد آن منعقد شود و این توافق نامه تا زمانی که روابط دو کشور ترکمنستان و تاجیکستان به روال عادی برگردد، ادامه داشته باشد.
🔶ما در گذشته این مقدار سیمان نداشتیم، اما اکنون یکی از صادرات اصلی ما سیمان بوده که نیاز اصلی آن واگن است. اگر راهآهن نباشد، صادرات سیمان نخواهیم داشت. بحث روند خصوصیسازی در کشورهای آسیای میانه نیز مشکل ایجاد کرده است.
🔶درخواست ما این است که باید در کلان کشور صادرات ما را از صادرات پتروشیمی و صنایع سنگین جدا کنند و اجازه دهند که اظهارنامهها مانند سابق قابل معامله باشد و بتوانیم اظهارنامه صادراتی را بفروشیم