قرقیزستان یکی از بهترین مقاصد برای حضور شرکتهای ایرانی در بازارهای بینالمللی است
- شناسه خبر: 12984
- تاریخ و زمان ارسال: 11 مرداد 1401 ساعت 05:18
- نویسنده: erfan ahmadi

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کشور قرقیزستان یکی از بهترین مقاصد برای شرکتهای ایرانی برای حضور در بازارهای بینالمللی و انتخاب هوشمندانهای برای برگزاری نمایشگاههای اختصاصی است.
امیررضا رجبی صبح امروز، ۱۰ مرداد، در وبینار تقویت همکاریهای تجاری بین ایران و قرقیزستان که در نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: هر ماه جلسات پایش وضعیت تولید در حوزههای مربوط به معدن، صنعت و… در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار و نتیجه آن در قرارگاه اقتصادی استان بررسی میشود. بر اساس همین بررسیها و آمارهای موجود میزان صادارت از مقصد خراسان رضوی طی چهار ماه ابتدای امسال کاهش داشته است.
وی افزود: برای رفع این نقیصه از پیشنهادات بخش خصوصی در چارچوب قوانین استفاده میشود. در حال حاضر ۲ مدل حضور در بازارهای جهانی تعریف شده است. در مدل اول که مربوط به شرکتهاست، شرایط به شکلی تعریف شده که برای حضور در بازارهای جهانی شرکتهای بزرگ در قابل کنسرسیوم بین المللی تعریف میشوند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: مدل بعدی فعالیت یک شرکت در عرصه بینالمللی به صورت تدریجی است که آن نیز اشکال مختلفی دارد. در این مدل شرکتهای اقتصادی ابتدا باید دنبال کشورهایی که فاصله کمتری با کشور مبداشان دارد، بروند. بر همین اساس کشور قرقیزستان یکی از مناسبترین گزینههاست.
رجبی خاطرنشان کرد: در دورن پساکرونا و با توجه با سیاستهای دولت سیزدهم مبنی بر بر گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، قرقیزستان یکی از کشورهای مهم برای تبادل تجاری به حساب میآید که همکاری اقتصادی با این کشور مورد حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به عنوان مقصد صادراتی نیز هست. در حال حاضر در این کشور شرایط مساعدی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی فراهم شده است.
سعید صیفی، مدیر عامل نمایشگاه بینالمللی مشهد نیز در این نشست در خصوص اهداف برگزاری نمایشگاه ایران در قرقیزستان اظهار کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در قرقیزستان تبادل اطلاعات بازرگانی، توسعه صادرات، ایجاد زمینه مساعد برای معرفی محصولات شرکتها و گسترش مناسبات مختلف بین کشورهاست.
وی افزود: تجارب بینالمللی نشان میدهد روابط سیاسی در سایه روابط تجاری و در راس آن برگزاری نمایشگاهها گسترش و بهبود یافته است.
مدیر عامل نمایشگاه بینالمللی مشهد بیان کرد: جایگاه قرقیزستان برای جمهوری اسلامی ایران جهت گسترش روابط تجاری با کشورهای آسیای میانه و آسیای مرکزی اهمیت زیادی دارد. در همین راستا چشماندازی روشن در دولت سیزدهم میان ۲ کشور وجود دارد. ارتباط سیاسی و فرهنگی میان ایران و قرقیزستان قدمت بالایی دارد و تجار ۲ کشور در حوزههای مختلف مشغول به فعالیت هستند. به عنوان نمونه سابقه برگزاری نمایشگاه در قرقیزستان یه سال ۸۵ در شهر بیشکک بازمیگردد.