غفلت از ظرفیت ایستگاه شهید مطهری به عنوان بارانداز اصلی مشهد
- شناسه خبر: 8516
- تاریخ و زمان ارسال: 20 تیر 1400 ساعت 08:17
- نویسنده: erfan ahmadi

در نشست مشترک کمیسیون های «تجارت» و «حمل و نقل و ترانزیت» اتاق مشهد، مطرح شد:
ضعف دیپلماسی معضل اصلی در تعاملات تجاری با ترکمنستان است
فعالان بخش خصوصی حوزه تجارت و حمل و نقل خراسان رضوی معتقدند که ممنوعیت های حمل و نقلی ترکمنستان بیش از حد ادامه یافته است و ضعف دیپلماسی و مشکلات سیاسی با آن کشور، کار تجارت و تبادل کالا برای تجار از طریق مرز زمینی را به شدت دشوار و غیرقابل تحمل کرده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت در نشستی مشترک با اعضای کمیسیون تجارت اتاق مشهد، با اشاره به موضوع «تجهیز مرزها و افزایش ظرفیت آن ها» گفت: مرزها در تمام نقاط دنیا نقطه ای برای عبور هستند تا بلافاصله کامیون حامل کالا از آن عبور کند اما متاسفانه در کشور ما مرز تبدیل به یک عامل بازدارنده در عبور سریع کالا و توقف های طولانی مدت کامیون ها شده است.
وی افزود: بیشترین مشکل مرزی در خراسان رضوی مربوط به مرز دوغارون است، در این خصوص بررسی های زیادی انجام گرفته و به نظر می رسد که مرزهای میلک در سیستان و بلوچستان و ماهیرود در خراسان جنوبی با افغانستان مشکلات و ترافیک کمتری دارند که احتمالا به واسطه رویکردهای عملکردی آن هاست.
*غفلت از ظرفیت ایستگاه شهید مطهری به عنوان بارانداز اصلی مشهد
محمد حسین روشنک رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: سوالات متعددی در مورد ناکارآمدیها در بخش حمل و نقل مطرح است که مسئولان امر باید پاسخگوی آنها باشند. چرا باید بعد از ۲۰ سال هنوز نتوانسته ایم واگن ایرانی را به راه آهن کشورهای آسیای میانه اعزام کنیم؟ چرا باید بازار سیاه برای تامین واگن تجاری وجود داشته باشد؟ ۴۰۰ تا هزار دلاری بازرگانان ما از بابت سودجویی ها در این بخش متحمل می شوند، باید در دفاتر آن ها تحت چه عنوانی ثبت گردد؟ و صادرکننده یا واردکننده ما ناگزیر است برای پیشبرد تجارت خود هر مبلغ قانونی که نرخ کرایه واگن است را پرداخت کند اما تا کی باید دلالی این بخش وجود داشته باشد و دستگاه های متولی چشم بر آن فرو ببندند؟
محمدحسین روشنک افزود: چرا ایستگاه شهید مطهری که برای جایگزینی گمرک با نیت ایجاد بندر خشک برای خراسان رضوی ساخته شد، هنوز به بارانداز کالا در این استان تبدیل نشده است، خراسان به این بزرگی هنوز یک بارانداز کالا ندارد، وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد و مسئولان امر اعلام کنند بودجه های دولت را در کجا هزینه می کنند که اوضاع در این بخش سامانی نگرفته و حداقل زیرساخت ها تامین نشده است.
وی اظهار داشت: درخواست ما از اتاق بازرگانی ایران این است که بارانداز مشهد یا انبار عمومی مشهد را ایجاد نماید که یک حلقه مفقوده بزرگ در حوزه حمل و نقل در خراسان رضوی به شمار می آید.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: گمرک در انجام ماموریت خود در ایستگاه مطهری کوتاهی کرده است، چرا ساختمانی برای استقرار ترخیص کاران و فعالان بازرگانی و نیروهای گمرکی در این مجموعه ساخته و تجهیز نمی شود؟ چرا در ایستگاه مطهری امکانات لازم فراهم نشده تا بازرگانان مجبور به انتقال کالای خود به ایستگاه مقدم نشوند؟
روشنک از دولت و استاندار خراسان رضوی پیگیری برای توسعه امکانات و تکمیل زیرساخت های ایستگاه شهید مطهری به منظور ایجاد باراندازی برای کالاهای مشهد را خواستار شد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود، انتقاداتی را متوجه عملکرد وزارت راه و شهرسازی دانست و عنوان کرد: متاسفانه مدیران در طول خدمت خود کوتاهی می کنند اما در زمان واسپاری مسئولیت، این کوتاهی های آن ها ثبت و مطالبه نمی شود. اگر هر مسئولی بابت ضعف عملکرد خود در پایان دوره اش پاسخگو می شد، امروز در بخش های مختلف اقتصادی، شاهد شرایط به مراتب متفاوت تری بودیم. وزارت راه و شهرسازی در تامین زیرساخت هایی که مورد نیاز حمل و نقل تجاری است، کوتاهی های فراوانی داشته و امروز اثراتش را بر عرصه تجارت و بازرگانی شاهدیم.
وی یادآور شد: علاوه بر این، مسئولان باید بابت چند مسئله پاسخگو باشند؛ اول اینکه چرا قیمت کامیون در ایران سه یا چهار برابر قیمت این وسیله نقلیه در سایر نقاط دنیا است، چرا ۱۷ سال است که خراسان رضوی در تامین واگن صادراتی مشکل دارد و وزارت راه و شهرسازی مشکل را حل نکرده است؟ چرا به رغم گذشت سال ها، واگن های ایرانی نمی توانتد به کشورهای آسیای میانه بروند؟ و اینکه سرنوشت راه آهن خواف – هرات که با هیاهوی فراوان برای حمل ریلی کالا به افغانستان افتتاح گردید، چه شد؟ همه این ابهامات ما را به این تاکید مجدد می رساند که مسئولان باید در پایان دوره کاری خود، پاسخگوی کوتاهی ها نیز باشند.
روشنک خاطر نشان کرد: در سنوات گذشته اتاق بازرگانی مشهد الزامات توسعه صادرات برای خراسان رضوی را تدوین کرده است که هر یک از این بندهای مربوط به الزامات، می تواند یکی از موضوعات کارگروه توسعه صادرات استان و اتخاذ راه حل برای تحقق موضوع باشد.