سال سخت ترانزیت خراسان
- شناسه خبر: 7773
- تاریخ و زمان ارسال: 4 اسفند 1399 ساعت 05:29
- نویسنده: erfan ahmadi

بعد از وقوع انفجار و آتش سوزی در مرز افغانستان، وضعیت تردد کامیون ها چگونه است؟
محمد حسین روشنک رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی ضرورت ایجاد گذرگاهی فوری بین مرز دوغارون و اسلام قلعهدوغارون و اسلام قلعه
امسال بدون شک، سخت ترین سال ترانزیت خراسان رضوی در سال های اخیر بود و پس از کرونا، از دست دادن فرصت های صادراتی، تعطیلی برخی مرزها برای چند ماه و سخت گیری های ترکمنستان در تردد کامیون های ایرانی، حادثه انفجار و آتش سوزی گمرک اسلام قلعه بود که این تلخی و سختی را پررنگتر کرد.
درست است کها نفجار تریلی ها و تانکرهای سوختی و در نهایت آتش سوزی گسترده، آن سوی مرز دوغارون و در مرز اسلام قلعه افغانستان به وقوع پیوست اما بسیاری از کامیون ها و خودروها یی که در آن گمرک متوقف بودند، یا بارشان متعلق به شرکتهای ایرانی بوده یا خودرو متعلق به ایران بوده و بارهای امانی دیگرکشورها قرارب ود توسط کامیون هایا یرانیب ها فغانستان ترانزیت شود. از همه اینها هم که بگذریم، این حادثه
چند روز قبل از آغاز اسفندماه رخ داد؛ اسفندماهی که هرسال، حجم زیادیا ز بارهای صادراتی برایا یام نوروز به افغانستان ارسال می شد. اسفند پارسال به سبب کرونا، وضعیت تردد کامیون ها دچار مشکل شد و امسال هما ین حادثه و تخریب گمرکا سلام قلعه باعث به شدت کند شدن ترددها و توقف های طولانی مدت خواهد شد و این یعنی زیان بزرگی به بخش صادرات، حمل و نقل بینا لمللی و ترانزیت وارد می شود.
آغاز تردد کامیون های حامل کالاهای فسادپذیر از 29 بهمن
البته مسوولان دو طرف برای راه اندازی دوباره ترددها و کاهش خسارت بها ین بخش ها در تلاشند؛ چهار روز پس از وقوع این حادثه و از چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه، تردد کامیون های حامل کالاهای صادراتی فسادپذیرا ز سر گرفته شد و فعالانا قتصادیا میدوارند زمینه سازی برای عبور دیگر کالاها هم هر چه سریعتر اتفاق بیفتد. به گفته ناظر گمرکات خراسان رضوی، هم اکنون در آن سوی مرز، گمرک اسلام قلعه کامیون ها را پذیرش می کند اما تشریفات گمر یک در گمرک هرات صورت می گیرد.
محمدحسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی معتقدا ست حادثه انفجار و آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه، زنگ خطری برای مرزهای ایران است. وی می گوید: ما این ضعف را در مرزها و پایان ههای مرز یمان هم در افغانستان و ترکمنستان و هم در دیگر مرزهای خراسان و استان های دیگرا ز گذشته داشت هایم و این احتمال که اتفاق درا یران هم م یافتاد، وجود داشت. وی م یافزاید: سوال اینجاست که در مرزی که چندهزار دستگاه تریلی دارای بار سوخت بنزین، گاز و گازو ییل و… وجود دارد، چه امکاناتی برای اطفای حریق و محافظت در دو طرف وجود داشتها ست؟ا مکانات لازم در آن سوی مرز وجود نداشته و درا ین سو همن یست.ا ز طرفی،ا صولاا ین ضعف مطرحا ست که چرا باید چندهزار دستگاه کامیون ا ین طرف و آن طرف مرز متوقف باشند؟ا گرا ین تریلی ها و کامیو نهاب اراندازند،ب ایدا نبار عمومی ب ا مشخصات فنی و مراقبتی صد در صدی وجود داشته باشد تا بارها درا نبار عمومی تخلیه شود؛ا ماا گر کامیو نها قرارا ست حرکت کنند؛ چرا تعداد فراوانی کامیونن زدکی هم قرار داشتند؟
و چرا کامیو نهای حامل سوختا ز دیگر کامیو نها وتریل یها تف کیک نشدند؟ و چرا در گمرک اسلام قلعه فقط کی خروجی برای عبور کامیون ها وجود دارد درحالی که دست کم باید چهار خروجی داشته باشیم.
رئیس کمیسیون تجارتا تاق مشهد تا یکد م کیند:ا ین ایرادهاا ز گذشته وجود داشته و قابل پیش بینی بود. ما هم این موضوع را بارها در جلسه کمیسیون تجارت اتاق مطرح کرده و هشدار داده بودیم که این وضعیت خطرناک ا ست
ضرورت ایجاد گذرگاهی فوری بین مرز دوغارون و اسلام قلعهدوغارون و اسلام قلعه
روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی با تاکید بر لزوم ایجاد گذرگاهی ا ضطراری بین مرز دوغارون و اسلام قلعه در وضعیت کنونی می گوید: باید گذرگاهی اضطراری و موقت با همکاری فوری دو کشور ایجاد شود تا فعلا جایگزین گمرک قبلی باشد و جابجا یی کالا صورت گیرد. سپس وب ه مرور زمان، همان گذرگاه موقت دائمی شود تا سرعت کار بیشتر باشد و حتی بتوان مسیر عبور تریل یهای سوخت را از دیگر کامیو نها جدا کرد.
روشنک ا دامه می دهد:ب اید درا ین راستا هماهنگی لازم صورت گیرد.ا ین موضوعب رایا فغانستان مهمتر است؛ زیرا مشکل این کشور از ما بیشتر است و اگر ترانزیت و صادراتا زا یران صورت نگیرد، برای تامین کالا دچار مشکل می شود و کمبود کالا باعث تورم و گرانی در هرات وا فغانستان خواهد شد. وی میا فزاید: بهترین کارا ینا ست که در دو، سه یکلومتری مسیر کنونی دوغارونب ها سلام قلعه، گذرگاهی فوریا یجاد شود؛ می توان ظرف کی هفتها ین گذرگاه راا یجاد کرد تا مسیرب رایا نتقال کالاهایا ضطراری فراهم شود.
اما روشنک معتقد است این مرزها ظرفیت کافی برای عبور بارهای استان ما را ندارند و از طرفی، در خارجا ز خراسان رضوی قرار دارند.ا و میگوید: بحث وا صرار ما برا ینا ست که در منطقه خودمان ا ین کار صورت گیرد؛ زیرا برای استفادها ز دیگر مرزها، زمان زیادی نیازا ست و نیروهای بسیاری باید سازماندهی شوند
اما روشنک در این باره می گوید: به نظر می رسد افتتاح این پروژه تشریفاتی بوده و تاکنون حرکت گستردها ی برای عبور کالاا ز آن مسیر صورت نگرفته است؛ وگرنها مروزا ین خط آهن می توانست به دردمان بخورد. اگر گمرک و زیرساخت های راه آهن خواف مهیا بود، در این شرایط بیشترین کمک را به بخش صادرات می توانست داشتهب اشد.
راه آهن خواف- هرات که تا روزنک افغانستان رسیده است ظرفیت دیگری برای انتقال کالاهای صادراتی به شمار می رود؛ اما درباره این مسیر هم چندن کته وجود دارد؛ن خستا ینکه هنوز ظرفیتهای گمرک شمتیغ برای ا ین خط آهن مهیا نشدها ست و دوما ینکه، واگن ها برای ا نتقال کالاها یی مثل سیمان مناسب است اما درباره مواد غذا یی و سوخت نمی توان روی این مسیر حساب کرد. با همه اینها، اگر زیرساخت های گمر یک این مسیر تکمیل شود، بی شک در بهبود روند تبادلات کالا یی اثرگذار خواهد ب ود
روشنک: در مرزی که چندهزار
دستگاه تریلی دارای بار سوخت
بنزین، گاز و گازوییل و… وجود
دارد، چه امکاناتی برای اطفای
حریق و محافظت در دو طرف
وجود داشته است؟ امکانات لازم در
آن سوی مرز وجود نداشته
و در این سو هم نیست