تولید بدون کارخانه صاحبان برند تجاری، شناسنامه دار شد
- شناسه خبر: 10073
- تاریخ و زمان ارسال: 13 آذر 1400 ساعت 05:02
- نویسنده: erfan ahmadi

یادداشت محمدحسین روشنک؛ رئیس کانون کارآفرینان استان خراسان رضوی در ویژه نامه نهمین همایش برندینگ
دو دهه قبل، ایده برند و برندسازی نوین و تولید بدون کارخانه را در اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی مطرح و به جامعه اقتصادی بخش خصوصی کشور تقدیم کردم و در طول این دو دهه برای اثبات اهمیت 《برند》و《تولید بدون بدون کارخانه》با کمک تشکلهای بخش خصوصی چون اتاق بازرگانی، اتحادیه صادرکنندگان، انجمن مدیران صنایع، کانون کار آفرینان استان و خانه صنعت استان از یک طرف و استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت از سوی دیگر، تلاش کردم تا اینکه خوشبختانه امسال به همت آقای مهندس رزمحسینی، متولیان صنعتی کشور پذیرفتند دستورالعمل صدور پروانه فعالیت تولید بدون کارخانه صادر شود.
البته همان سال اول از ایده برند و برندسازی و تولید بدون کارخانه استقبال شد و در نقاط مختلف کشور رواج یافت و اساتید بزرگواری برای ترویج آن دست بالا زدند و مقالات و مصاحبهها منتشر و کلاسهای فراوانی برگزار گردید و انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در جهت گسترش آن هر ساله با برگزاری همایش ملی برند و تولید بدون کارخانه، تلاش موفق داشته و دارد.
در مورد تولید بدون کارخانه نیز اگرچه مجوز صادر نمیشد ولی بنگاههای تجاری زیادی بودند که بدون مجوز و بردن نامی از تولید بدون کارخانه از این روش تولید و تجارت استقبال کرده و تولیدات بسیاری از مسیر ایده تولید بدون کارخانه در کشور اتفاق افتاده است.
به رسمیت شناختن و صدور پروانه تولید بدون کارخانه برای فعالین این روشِ تولید نوین یعنی استفاده از ظرفیتهای خالی واحدهای موجود با سرمایه بازرگانان به دلیل وجود امضاهای طلایی که از ترس تنگ شدن جای قلمهای طلایی خود بویژه در حوزه صنعت نمیخواستند برند و تولید بدون کارخانه حتی مطرح شود؛ لذا با طرح اشکالات بیمورد در مقابلایده تولید بدون کارخانه ایستاده بودند و اجازه نمیدادند پروانه تولید بدون کارخانه صادر شود، تا اینکه مردی که باور داشت باید با قلمهای طلایی مقابله و برخورد کرد و در خراسان رضوی با ایدههای مطرح شده برند، برندسازی بویژه تولید بدون کارخانه آشنا شده بود، قلمهای طلایی مقابله با برند و تولید بودن کارخانه را کم رنگ کرد و تا اندازهای شکست و دستور صدور پروانه تولید بدون کارخانه را صادر نمود.
بله امکان ندارد کسی که در تولید و تجارت شناخت داشته باشد، اهمیت برندسازی برای محصولات که در واقع شناسنامهدار کردن، کالا است نشناسد و باز یقیناً آنان که صاحب برند هستند قدر تولید بدون کارخانه یعنی استفاده از ظرفیتهای تولیدی موجود را برای تولید کالا با برند تجاری خود میدانند. فعالین اقتصادی نوین میدانند وقتی قرار باشد سرمایه اولیه زیادی صرف زمین، ساخت سوله، تجهیزات و خط تولید بسیار تکراری که معمولاً با ظرفیت خالی تولید همراه است شود، سرمایههای بسیاری به زمین چسبانده و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را بالا میبرد، اما اگر بازرگانان صاحب برند و تولیدکنندگان در یک همکاری خوب، نسبت به استفاده از ظرفیتهای خالی خط تولید اقدام کنند قیمت تمام شده برای هر دو طرف کاهش مییابد و نرخ کالا در بازار داخلی و خارجی نیز رقابتی میشود.
آنچه مسلم است لزوماً یک تولیدکننده خوب، یک بازرگان بازار یاب و صاحب برند خوب نیست، در مقابل بازرگان خوب نیز ممکن است تولیدکننده خوبی نباشد، اما همکاری این دو میتواند حاصل بزرگی در برند و برندسازی و تولید بدون کارخانه و اقتصاد کشور داشته باشد.
پروردگار متعال را شاکرم که به بنده توفیق و توان داد تا در این سالها با کمک فعالین بخش خصوصی، تولید و تجارت را با وجود همه سختیها با یکدیگر آشتی دهم وامیدوارمایدههای برند و تولید بدون کارخانه سفرههای کارگران را رنگینتر و دغدغههای کارآفرینان را کمرنگتر کند.
تنها با رونق گرفتن بخش خصوصی واقعی است که میتوانیم به از رده خارج شدن دارندگان امضاهای طلایی امیدوار باشیم و تولیدکننده، بازرگان، برند، برندسازی و تولید بدون کارخانه جای خود را در اقتصاد بخش خصوصی ایران اسلامی پیدا کند.