توسعه تجارت خارجی کشور، نیازمند تقویت اقتصاد رقابتپذیر و توجه به برندسازی است
- شناسه خبر: 10825
- تاریخ و زمان ارسال: 29 دی 1400 ساعت 04:58
- نویسنده: erfan ahmadi

محمد حسین روشنک ، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در وبینار تقویت همکاری های تجاری ایران و تاجیکستان که در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد گفت: توسعه تجارت خارجی کشور، نیازمند داشتن اقتصادی رقابتپذیر است. اقتصادی که توان رقابت دارد و در آن به اصل برندسازی و حمایت از ایجاد و تقویت برندها، کمک شده است.
«محمدحسین روشنک» عنوان کرد: توسعه تعاملات اقتصادی در گرو توجه به پارهای از الزامات تجارت خارجی است. اولین مسئله مهم برای کسب توفیق در عرصه مذکور، داشتن اقتصادی است که توان رقابت داشته باشد و در بازارهای بین المللی عرضه اندام کند.
او مصداق این موضوع را در مورد اقتصاد چین دانست و عنوان کرد: توان رقابت پذیری بالای این کشور، امروز باعث شده تا چین بر عمده بازارهای جهانی چیره شود و در عرصه تجارت خارجی، تحولی بزرگ را به نفع اقتصاد خود رقم بزند.
رئیس کانون کارآفرینان متذکر شد: تولید صادرات محور نیز از موضوعات مهم و مولفههای ضروری دیگر برای کمک به توسعه این بخش است. از این میان باید به مسئله پُراهمیت برندسازی هم توجه شود که یکی دیگر از اصول تعالی در بخش تجارت خارجی به شمار می آید.
وی توضیح داد: منشا عمده مشکلات تجاری ما با کشورهای هدف این است که محصولات صادراتی از ایران، برند منحصر بهخود را ندارد و صادرکننده نیز صاحب یک برند مختص به خود نیست. طبیعتا بازار هدف محصولی که شناخته شده باشد و اصالت آن به اعتبار برندش مورد تایبد قرار گرفته باشد را می پسندد. بحث دیگر، وجود یک ظرفیت مستقل در مدیریت تجارت خارجی است که برای استحکام بحث تجارت خارجی لازم و ضروری می نماید. سازمان صنعت، معدن و تجارت در حد توان خود برای مدیریت تجارت خارجی تلاش میکند اما به دلیل وظایف و دیگر مسئولیتهایی که دارد، قادر به تمرکز ویژه بر عرصه تجارت خارجی نیست و پیشنهاد میشود تا یک سازمان مستقل برای مدیریت این بخش شکل بگیرد و توان بخش خصوصی برای این راهبری به کار گرفته شود.
روشنک، سفارتخانههای ایران را یک پتانسیل محوری برای پیشبرد امور اقتصادی کشور دانست و بیان کرد: سفرا و رایزنان کشورمان باید تمرکز ویژهای بر مسائل اقتصادی داشته باشند و همراهی آن ها در این حوزه می تواند بسیار راهگشا واقع شود. سفیران باید پشتوانه محکمی برای بازرگانان ایرانی در خارج از کشور باشند و این اتفاق نقش بسیار مطلوبی در رونق فعالیتهای وارداتی و صادراتی کشور خواهد داشت. به هر رو، دیپلماسی تجاری و اقتصادی نیز نقش مهمی در تجارت خارجی دارد.
رئیس کانون کارآفرینان با انتقاد از مشکلات و معضلات موجود در عرصه حملونقل تجاری متذکر شد: ممنوعیت واردات ناوگان حمل، مانع بزرگی برای پیشرفت و تقویت این حوزه به شمار می آید. توامان باید به تقویت زیرساختها نیز توجه شود. کشورمان در حوزه تجارت، ترانزیت و تعاملات اقتصادی بین المللی ظرفیت زیادی دارد که گاها معطل فراهم نبودن زیرساخت ها می مانند.
وی تاکید کرد: یکی از روشهای تقویت و تشویق بازرگانان به فعالیت بیشتر در عرصه های بین المللی، برگزاری نمایشگاهها است اما هزینه ها و نرخ ارز در این حوزه محدودیت هایی را برای فعالان اقتصادی رقم زده است. درخواستی که از سازمان صمت و سازمان توسعه تجارت داریم، همیاری و کمک آنها جهت برگزاری نمایشگاهها و اختصاص بودجه یا تخصیص مشوق ها در این زمینه است.
روشنک با اشاره به تلاش ها و همکاری های بخش خصوصی برای تدوین برنامه توسعه صادرات خراسان رضوی در سنوات گذشته، از عدم پیگیری دستگاه های متولی برای تحقق آن، گلایه نمود.
رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، نقبی به رویه های تجارت با این کشور همسایه زد و عنوان کرد: پاره ای مشکلات برای حمل و انتقال کالا به تاجیکستان در گذشته وجود داشت. خوشبختانه روابط اقتصادی خوبی با این کشور همسایه داریم اما معتقدیم که ظرفیت توسعه بیشتر و بهتر نیز فراهم است و در این عرصه به همگرایی نیازمندیم.