لزوم کاهش محدودیت در مرزهای تجاری خراسان رضوی از طریق دیپلماسی
- شناسه خبر: 8513
- تاریخ و زمان ارسال: 20 تیر 1400 ساعت 05:37
- بازدید : 74 بازدید
- نویسنده: kanoonkarafarini
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: لازم است مشکلات و محدودیتهای موجود در مرزهای تجاری این استان بویژه با کشور ترکمنستان از طریق دیپلماسی مسوولان عالی رتبه کشور برطرف شود.
محمدعلی امیرفخریان روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: محدودیتهای اعمال شده از سوی کشور ترکمنستان نسبت به سال گذشته بسیار کمتر و میزان وروی و خروجی بار از این مرز بیشتر شده است.
وی ادامه داد: مسیر ریلی خراسان رضوی به ترکمنستان خرداد ماه پارسال باز شد در حالی که مسیر جاده ای به آن کشور کماکان بسته بود، هرچند اکنون انتقال کالا از مرز جاده ای از طریق کشنده های کشور ترکمنستان با محدودیتهای اعمال شده از سوی آن کشور قدری زمان بر است و کامیونداران در پشت مرز معطل می مانند اما نسبت به ممنوعیت تردد زمینی در مرز ترکمنستان که در سال گذشته اعمال شده بود، یک گام رو به جلو است.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با این حال پیگیریهای لازم از طریق وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسوولان عالی رتبه کشور از طریق تقویت دیپلماسی در حال انجام است تا محدودیتها در شرایط کرونایی به حداقل برسد.
وی به نشست اخیر معاون سازمان توسعه تجارت ایران و مدیر کل دفتر اروپا و رییس اداره آسیای میانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سرخس و گفتگوی نزدیک با رانندگان کامیونهای ترانزیتی و صادراتی در مرز اشاره کرد و افزود: اقداماتی برای تسهیل تردد کامیونهای ایرانی در مرز ترکمنستان در حال انجام است.
امیرفخریان با اشاره به تحولات اخیر در کشور افغانستان ادامه داد: سهم صادرات از مسیر افغانستان آنقدر زیاد نبوده که با حذف این مسیر مشکلی برای صادرات استان ایجاد شود.
وی گفت: با توجه به شرایط و محدودیتهای بوجود آمده در افغانستان و ترکمنستان، مسیر امیرآباد – بندر اکتائو و سایر بنادر حاشیه دریای خزر بهترین مسیر جایگزین سایر مسیرها برای صادرات کالا از خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه است که باید تقویت این مسیر تجاری در اولویت سازمان توسعه تجارت ایران قرار گیرد.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: ضروری است یارانه هایی برای تجارت از مسیرهای یاد شده در بسته های حمایت از صادرات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته و حمایتهای مستمری از تجار در این مسیرها انجام شود تا شاهد ارتباط بیشتر تجار استان با بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر باشیم.
خراسان رضوی دارای پنج مرز رسمی شامل مرز زمینی دوغارون و مرز ریلی شمتیغ با افغانستان، مرز ریلی سرخس، مرز زمینی لطف آباد و مرز زمینی باجگیران با ترکمنستان است، افغانستان و ترکمنستان دو شریک اول و دوم خراسان رضوی در تجارت خارجی هستند.
از زمان شیوع کرونا ترکمنستان محدودیتهایی را در عبور زمینی و ریلی تجار ایرانی بوجود آورده است، اکنون مسیر ریلی با این کشور باز اما مسیر زمینی با محدودیتهایی همراه است بطوری که کشنده ترکمنی قسمت بار کامیون ایرانی را تحویل گرفته و بعد از چند روز دوباره به راننده ایرانی در مرز بازمیگرداند که این موضوع باعث معطلی کامیونداران در مرز می شود.
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در خصوص تاثیر کاهش مصرف برق بر صنایع فولادی و سیمانی در استان به خبرنگار ایرنا گفت: صنایع سیمان و فولاد جزو صنایع انرژی بر هستند و امکان استفاده آنها از برق اضطراری و ژنراتور چندان میسر نیست.
حسین احمدی سلیمانی افزود: صنایع فولادی به دلیل داشتن کوره، مصرف برق بسیار دارند، به همین علت اغلب صاحبان این واحدها اقدام به راه اندازی نیروگاه می کنند اما برق تولیدی خود را باید به شبکه سراسری برق ارسال نمایند.
وی ادامه داد: احداث نیروگاه توسط واحدهای فولادی شامل واحدهای فولادی خراسان رضوی نمی شود و واحدهای فولادی شرکت چادرملو و ذوب آهن اصفهان نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کرده اند.
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: صنایع فولادی که نیروگاه دارند مشمول دستورالعمل جدید صنعت برق شامل کاهش ۹۰ درصدی مصرف برق می شوند.
وی افزود: مصرف عمده برق در واحدهای سیمانی، بخش کوره است که در شرایط کنونی به دلیل مصرف زیاد، برق آن قطع است اما این صنایع می توانند با استفاده از ذخیره کلینکر خود، قسمت آسیاب را به کار انداخته و همان حداقل ۱۰ درصد مصرف برق روزانه را داشته باشند یا برای قسمت حمل و بارگیری خود از چند مگاوات برق اضطراری استفاده نمایند.
احمدی سلیمانی ادامه داد: با این حال قسمت اصلی مصرف برق در واحدهای فولادی، بخش ذوب است که به دلیل مصرف زیاد برق، این قسمت تعطیل است و واحدهای فولادی استان در شرایط کنونی فعالیت خود را تعطیل کرده اند.
وی گفت: وضعیت بوجود آمده برای صنایع سیمانی و فولاد در شرایط کمبود برق نشان از عدم نگاه بلندمدت مسوولان و برنامه ریزان برای این صنعت دارد.
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: لازم است یارانه بخش انرژی حذف و هزینه واقعی مصرف از مصرف کنندگان گرفته شود تا دخل و خرج صنعت برق متعادل گردد و مابه التفاوت این بخش در قالب یارانه از طریق نهادهای حمایتی در اختیار خانوارهای کم بضاعت قرار گیرد.
وی ادامه داد: رویه کنونی در مصرف انرژی بویژه برق و یارانه اختصاص یافته به آن نه مصرف را اصلاح خواهد کرد و نه شعارهای حمایت از تولید را محقق خواهد نمود.
احمدی سلیمانی در پاسخ به علت عدم ورود صنایع سیمانی و فولادی خراسان رضوی به ساخت نیروگاه گفت: مشوق های دولت در این زمینه کافی نیست و با توجه به رویه موجود و نرخی که برای برق تولیدی نیروگاه ها در نظر گرفته می شود، برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی ندارد، برای تحقق این مهم دولت باید حمایتهای خود را از سرمایه گذاران در احداث نیروگاه افرایش دهد.
وی در باره تاثیر تعطیلی یا نیمه تعطیل بودن واحدهای سیمانی و فولادی خراسان رضوی بر قیمت تمام شده این تولیدات در بازار افزود: محصولات فولادی در بورس عرضه می شود و سیمان نیز قیمت مصوب دارد اما نباید از تغییرات قیمتی آنها در بازار آزاد چشم پوشی کرد.
۳۴ واحد صنعتی در زمینه تولید شمش فولاد و سایر طرحهای فولادی با اشتغالزایی برای ۹ هزار و ۲۶۲ نفر در خراسان رضوی فعالیت دارد. ظرفیت تولید سیمان در این استان نیز سالانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است و حدود پنج واحد تولیدی سیمان در استان فعال هستند.