راه آهن مشکل تامین واگن صادراتی را سریعتر حل کند
- شناسه خبر: 1591
- تاریخ و زمان ارسال: 6 آذر 1397 ساعت 04:27
- بازدید : 31 بازدید
- نویسنده: karafarin

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: راه آهن به عنوان متولی تامین واگنهای صادراتی باید با هماهنگی بخش مرتبط طی یک برنامه کوتاه و نیز بلندمدت مشکل صادرکنندهها را برای صادرات مستمر و تثبیت شده حل کند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی؛ قربان میرزایی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با مخالفت برای ورود شرکتهای مختلف به موضوع تامین واگن صادراتی، اظهار کرد: برای جلوگیری از پراکندهکاری و هرج و مرج این امر توسط یک متولی مشخص که راه آهن جمهوری اسلامی است همچون گذشته باید دنبال شود.
وی ادامه داد: در این راستا باید راه آهن درهماهنگی با اتحادیه صادرکنندگان و بخشهای مرتبط، برآورد مشخصی از نیاز استان داشته باشد و بر اساس آن برای ماههای آتی با استفاده از ظرفیت موجود، واگنهای دولتی و بخش خصوصی کشورهای آسیای میانه اقدام و نیاز استان را تامین نماید.
سرپرست استانداری خراسان رضوی افزود: در این راستا اولویت بر تامین واگنهای مورد نیاز از محل ظرفیت واگنهای دولتی کشورهای آسیای میانه است و در مرحله بعد در صورت نیاز ازامکان واگنهای بخش خصوصی این کشورها با محاسبه هزینه اضافی آن نسبت به بخش دولتی و تفاهم با اتحادیه صادرکنندگان اقدام نماید.
میزرایی خاطرنشان کرد: همچنین شرایط استاندارد سیر واگنها به آسیای میانه مشخص و اعلام شود تا بخشی از این نیاز از داخل تامین شود و واگنهایی ساخته شود که امکان سیر در خطوط ریلی آسیای میانه را داشته باشد.
وی تاکید کرد: باید برنامهریزی اساسی برای این حوزه انجام شود که صادرکنندگان ما هر ساله در این ایام با این مشکل دست و پنجه نرم نکنند و بخشی از توان و انرژی دستگاههای مختلف صرف این موضوع نشود.
سرپرست استانداری خراسان رضوی با اشاره به افزایش صادرات طی ۸ ماهه امسال که رقم تقریبی آن معادل یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار بوده، گفت: این میزان که هنوز قطعی نیست از نظر وزنی ۳۱ درصد و از نظر ارزشی ۴۱ درصد افزایش دارد.
میرزایی تصریح کرد: این امر نتیجه تلاش فعالان اقتصادی و صادرکنندهها بوده که با وجود مشکلات موجود روند تولید و صادرات استان را حفظ و ارتقا دادهاند که این امر بسیار قابل تقدیر است .
وی با بیان اینکه بخش خصوصی استنان توانمند و حضور پررنگی در اقتصاد استان دارد از این رو سیاستها، برنامهها و بخشنامهها تاثیر مستقیمی بر این بخش دارد، ادامه داد: باید حساسیت بیشتری نسبت به سایر استانها داشته باشیم، زیرا بیش از آنها این دستورالعملها و بخشنامهها اثر میگذارد.
سرپرست استانداری خراسان رضوی افزود: به طور جدی پیگیر مسائل و مشکلات این حوزه هستیم تا فشارها تعدیل شود ضمن آنکه از بخش خصوصی استان که محور اقتصادی این خطه است، انتظار داریم با جدیت حضور خود را حفظ کنند.
میرزایی با اشاره به دستورالعمل جدید بازگشت درآمدهای ارزی ناشی از صادرات، گفت: در این میان فعالان این حوزه و صادرکنندگان راهکارهای مناسب خود برای این موضوع را ارائه کنند .
وی در ادامه بر توسعه بازارهای هدف صادراتی استان تاکید و خاطرنشان کرد: باید بازارهای اصلی استان از چند کشور فراتر رفته و این تعداد گسترده شده و ارزش صادراتی استان را ارتقا دهیم .
همچنین در ادامه این نشست محمدهادی ضیاییمهر مدیر عامل راه آهن خراسان رضوی، با اشاره به رشد ۱۰۶ درصدی واگنهای صادراتی طی هشت ماهه امسال، اضافه کرد: طی این مدت حدود ۶۷۰۰ واگن رقمی معادل ۳۷۳ هزار تن کالای صادراتی از استان بارگیری کرده و از مسیر آسیای میانه صادر کردهاند.
وی بیان کرد: در این میان علی رغم افزودن شدن سیمان به سبد صادرات ریلی استان هیچ مشکلی هم در این حوزه نداشتهایم و ۲۹۰ هزار تن سیمان هم طی این مدت از طریق واگنهای (لبه بلند) صادر شده است. .
مدیر عامل راه آهن خراسان رضوی تصریح کرد: مشکل اصلی در تامین واگنهای مسقف است که بخش صادرات استان متقاضی واگنهای دولتی آسیای میانه است که فقط سه کشور تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در اختیار دارند و بقیه واگنها در کشورهای این منطقه خصوصی است.
ضیاییمهر تاکید کرد: در این راستا برای تامین واگنهای مورد نیاز از این سه کشور طی پیگیریها اقدام کردهایم و در هشت ماه گذشته ۹۴۷ واگن دولتی خالی از این کشورها به استان وارد و کالاهای صادراتی را حمل کردهاند.
وی ادامه داد: در این میان تعداد واگنهای امدادی هم در این مدت رشد خوبی داشته است. همچنین هم اکنون برای ورود ۲۰۰ واگن از ازبکستان تفاهم شده که ۵۴ مورد آن ارسال شده و مابقی به صورت مرحلهای هر بار ۵۰ واگن ظرف یک ماه آینده وارد استان میشود .
مدیر عامل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه همچنین با ترکمنستان هم تفاهم شده تا هر هفته ۵۰ واگن دولتی خود را برای بارگیری به استان اعزام کند، گفت: اما تاجیکستان در شرایط کنونی مشکلاتی در این حوزه دارد.
ضیاییمهر عنوان کرد: در این میان ظرفیت واگنهای بخش خصوصی آنها میتواند کمک خوبی برای صادرات استان باشد که باید بدین منظور برنامهریزی شود.
همچنین در ادامه نیز محمدحسین روشنک رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی بیان اینکه این مشکل بیش از ۱۵ سال است که همچنان حوزه صادرات استان و بخش دولتی را درگیر کرده است، اظهار کرد: اگر مشکل این واگنها حل شود با همه مشکلات و معذوریتهایی که این بخش دارد از جمله تعهد ارزی، میتواند حجم قابل توجهی به صادرات استان بیافزاید.
وی خاطرنشان کرد: در واقع تداوم این مشکل تا امروز ناشی از کم کاری وزارت راه و شهرسازی است، مساله که با راهکارهای متعددی دارد و اگر از سوی این وزارتخانه به طور جدی پیگیری میشد امروز مساله نبود.