باید سرمایهگذار را توجیه کرد
- شناسه خبر: 2103
- تاریخ و زمان ارسال: 16 دی 1397 ساعت 04:27
- بازدید : 87 بازدید
- نویسنده: kanoonkarafarini
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در «پنل سرمایه گذاری»:
در کشورهای توسعه یافته، کارآفرینی جدید «کارخانه مداری» و «مزرعه مداری» و حتی «تجاری مداری» نبوده بلکه «ایده مداری» است
استارتاپ یک رویداد یا همایش، یک وب سایت و یا اپ موبایل نیست. استارتاپ یک شرکت کوچک که در حال درآمدزایی و رشد است، نیست. استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است. استارتاپها، معمولا حول ایدههای نوآورانه و خلاقانه بنا میشوند. در واقع فرد یا افرادی خوشفکر، با ایدههای نو، در جستجوی روشهایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند. نوآوری در استارتاپها، به شکل نوآوری در بازار یا نوآوری در محصولات و خدمات خود را نشان میدهد.
«سرای آسان ایرانیان» با همکاری کانون کارآفرینان خراسان رضوی به منظور رفع چالش سرمایهگذاری که مهمترین و بزرگترین چالش و مشکلات در فرآیند استارتاپها است و قطعا رفع این چالشها و هموار شدن مسیر پیشرفت استارتاپها با فعالیت یک سازمان و شرکت خصوصی و دولتی امکان پذیر نبوده و نیاز به همکاری تمامی اکوسیستم که شامل بخشهای خصوصی و دولتی و بانکها و نهادها است اقدام به برگزاری پنل سرمایه گذاری با حضور رئیس کانون کارآفرینان برگزار کرد.
باید سرمایهگذار را توجیه کرد
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: بازار و فضای کسب و کار در فضای سنتی شکل گرفته و ایجاد شده و بازخورد خوبی نیز به همراه آورده و موفق عمل کرده است حال این فضای سنتی که قرار است وارد حوزه جدیدی به نام «استارتآپ» و امثال آن شود که این حوزه جدید گاهی موفق بوده و گاهی نیز با شکست روبرو شده و به بن بست رسیده وارد شده است و به همین دلیل باید سرمایهگذار سنتی را برای ورود و جذب توجیه کند.
به گزارش « صبح امروز»، محمد حسین روشنک به منظور آشنایی بیشتر سرمایهگذاران با مبحث استارتاپها برگزار شد، در پاسخ به سوال چگونگی تزریق سرمایه به این حوزه افزود: کارآفرینی در گذشته دارای تعریفی بوده و امروزه نیز معنا و تعریفی را در بر میگیرد و اکنون در ایران شرایط گذر از مرحله گذشته به آینده برای این کلمه و حوزه است.
وی تصریح کرد: در کشورهای دیگر به ویژه غرب و حتی چین این مرحله را پشت سر گذاشته و اکنون وارد مرحله کارآفرینی جدید با معنای مدرن شده و کارآفرینی جدید «کارخانه مداری» و «مزرعه مداری» و حتی «تجاری مداری» نبوده بلکه «ایده مداری» است به این معنا که کار آفرینی در آینده وابسته به ایده است.
ایده خام با تزریق انرژی جوانی
روشنک اظهار داشت: در بحث ایدهپردازی ممکن است ایده اولیه بسیار خام باشد اما با تزریق انرژی فکری و جوانی ایده را به یک سرمایه تبدیل کرد.
وی تاکید کرد: کلمه «برند» برای اولین بار حدود ۲۰ سال پیش توسط من در جلسهای مطرح شده و در رابطه با آن مقالهای نیز تدوین شد. در این مقاله به مقایسه این کلمه با سرمایههای نصب شده بر زمین پرداخته و در ان زمان کلمه برند به معنای واقعی ناشناخته بود.
روشنک خبر داد: در ایران بعد از پیروزی انقلاب «برند» معنایی نداشته و با مطرح کردن این موضوع توسط من سبب شد که امروز «برند» در ایران مطرح شده و دارای جایگاه و ارزش قابل ملاحظهای باشد.
وی ادامه داد: کلمه ایده و ایدهپردازی «تولید بدون کارخانه» و یا «برونسپاری تولید» که درایران بسیار از ان غافل مانده و این در صورتی است که ایدهپردازی بدون کارخانجات تولیدی در جهان جایگاه و ارزشی دارد و خیلی از برندهای مطرح در جهان دارای کارخانه نبوده و تنها به خرید ایده و تفکر میپردازند.
روشنک توضیح داد: بازار و فضای کسب و کار در فضای سنتی شکل گرفته و ایجاد شده و بازخورد خوبی نیز به همراه آورده و موفق عمل کرده است حال این فضای سنتی که قرار است وارد حوزه جدید شود که گاهی موفق بوده و گاهی نیز با شکست روبرو شده و به بن بست رسیده وارد شده است و به همین دلیل باید سرمایهگذار سنتی را برای ورود و جذب توجیه کند.
ضرورت اتصال نسلها
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی بیان کرد: عمده کارآفرینان و سرمایهگذاران افراد سن بالا بوده و در ابتدای کار باید استارتاپی را تجاری سازی کرد که دو نسل کارآفرین سنتی و جدید را به هم متصل کند که اتصال این دو نسل کار بسیار سختی بوده و در ایران متاسفانه نتوانسته توجیه قابل قبولی برای سرمایهگذاران ارایه دهند که چگونه میتوان از این راه پول درِآورد.
روشنک اعلام کرد: سرمایهگذر به دنبال برگشت اصل سرمایه و سود است و باید به وی توصیح داده شود که جه توجیهی برای برگشت سرمایه و سود است و استارتاپها باید روی این موضوع کار کنند.
وی اشاره کرد: بیشتر کارهای ما بر حسب تجربه انجام گرفته و اداره میشود و به همین دلیل اقتصاد و سرمایهگذاری در مسیری در حرکت هستند که گاهی استارتاپها خلاف جهت ان حرکت میکنند و نیاز است که این دو به هم متصل شوند.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی یاداور شد: در جمهوری اسلامی بیشتر بر روی مدرکگرایی تمرکز کرده و به فکر واندیشه بها ندادیم در حالی که باید بین کارآفرینی و تفکر نو اتصال قوی برقرار شود.
تخصص ما، تامین مالی استارت اپهاست
در ادامه این نشست، معاون اعتباری شعب بانک ملی استان خراسان رضوی گفت: تخصص ما تامین مالی بنگاهها و واحدهای استارتاپها است که مبتنی بر تکنولوزی نوین بوده و کارکرد آنها بر اساس اطلاعات فناوری اطلاعات است و بحث جدیدی برای بانکها بوده اما با توجه به اهمیت کار در این حوزه ورد میکنیم.
حمید صفایی نیکو افزود: کمک ما در تامین مالی استارتاپها در بحث سرمایهگداری ثابت و خرید تجهیزات و اثاثیه و امکانات مورد نیاز برای انجام فعاایتها است ودر مقاطع کوچک و بزرگ نیازهای این واحدها را رفع و هموار کنیم.
وی تصریح کرد: مجموعهای که تحت قالب تجهیزات برای بنگاههای فنآور و استارتآپها در نظر گرفتهایم در حد مجاز استان تا سقف۵۰ هزار میلیارد در بحث سرمایهگذاری ثابت کمکرسان واحدها باشیم و تا مدت زمان ۵سال قابل تقسیط است.
حمایت از پژوهش، فناوری و تجاریسازی
عضو هیئت مدیره صندوقهای پژوهش و فناوری گفت: این صندوق خصوصی بوده در سه قالب پژوهش و فناوری و تجاری سازی از واحدها حمایت میکند.
مکارم افزود: قالب اول کمکهای صندوق پژوهش به صورت تزریق وام به واحدها و فناوری که قرار به توسعه و تجارت سازی دارد صورت میگیرد و در قالب دوم در ازای تزریق پول سهام دریافت میکند و مبلغی که این صندوق در مرحله اول تحت عنوان بذرپاشی به واحدها تزریق نیکند مبلغی بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون است.