آیا کسب و کار هوشمند در نارضایتی کارکنان تاثیر دارد؟
- شناسه خبر: 4277
- تاریخ و زمان ارسال: 25 آذر 1398 ساعت 06:58
- بازدید : 61 بازدید
- نویسنده: kanoonkarafarini
تعداد افرادی که بیشتر اوقات از کار خود راضی هستند در حال کاهش است و از ۵۱ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۴۳ درصد در سال ۲۰۱۸ و ۴۱ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.
به گزارش نیوز، بسیاری از افراد شرکتکننده در این تحقیق، به دلیل بیدارشدن از خواب در زمان خاص ناراضی بودند و ۷۹ درصد از آنان به خاطر نداشتند چه چیزی در ماه گذشته موجب نارضایتی آنان شده است.
بر اساس نتایج نظرسنجی Deloitte در سال ۲۰۱۹ جوانان از محیط کاری ناامید هستند، نسبت به انگیزههای شغلی شک دارند و نسبت به پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بدبین هستند.
بر اساس استدلالی سنتی، رفت و آمد کاری برای بسیاری از افراد سخت و پرهزینه است، اما دلیل دیگر محیط کاری است که اغلب مکانی کسل کننده و منعکس کننده فرهنگ غیرقابل توصیف کارفرمایی همراه با روشهای فناوری و پشتیبانی با بهترین کارایی است.
با این وجود میزان شادی در محل کار در حال کاهش است و به نظر میرسد، تغییر سریع در شیوه کار و گستردگی روزافزون کسب و کار هوشمند طی پنج سال گذشته در نارضایتی کارمندان نقش دارد.
در حال حاضر، تغییرات اساسی در سبکها و الگوهای کاری از طریق توزیع گستردهتر فناوریهای متحرک و دسترسی از راه دور به اطلاعات ذخیره شده دیجیتالی پدید آمده است. این پیشرفتها باعث شده تا تقاضای تمهیدات کاری منعطفتر تسهیل شوند.
تاثیر این تغییرات باعث شده تا سازمانها مجبور شوند فضای کاری را تغییر دهند. رهبران مشاغل هوشمند دریافتند که تغییر سبک کاری، موجب تغییر خدمات و هزینهها میشود و فضای کاری امروز تا ۶۰ درصد از هفته کاری بدون استفاده است، به همین دلیل به دنبال کاهش هزینههای عملیاتی خود هستند.
رهبران کسب و کار هوشمند میدانند یکی از مزایای اصلی کار آنان، استفاده بهتر از فضا و فناوری است اما فراموش کردند که مؤلفه اصلی در کسب و کار هوشمند، افراد هستند. هرچند طراحی مجدد فضای اداری و بهبود فناوری برای عملکرد مطلوب به نظر کارفرمایان مهم است اما این تغییرات به افرادی بستگی دارد که در این مکان کار خواهند کرد.
شناسایی دلایل کار کردن افراد
اگرچه پذیرفتن تغییر روش کار آسان اما شناسایی دلایل کار کردن افراد پیچیده است. گذشته از نیاز مالی دلایل دیگری نیز برای کار کردن وجود دارد که اغلب در کسب و کار هوشمند نادیده گرفته میشود و موفقیت در اجرای هوشمندسازی شغلی به طرز چشمگیری بستگی به افرادی دارد که این تغییر را چگونه قبول میکنند.
اگر دلایل غیر مالی رفتن به محل کار را در نظر داشته باشیم درمییابیم که چرا افراد از تغییر محل کار و عدم رفت و آمد به محل کار ناراحت هستند . تعامل اجتماعی، همراهی، مقایسه عملکرد، مشاوره، برنامهریزی شغلی، یادگیری از همسالان، پیشرفت فناوری شخصی یا حتی احساس ساده که ما جزئی از چیزهای بزرگتری هستیم … اغلب مزایای ارزشمندی در ایجاد انگیزه رفتن به محل کار است که در کسب و کار هوشمند اغلب این مزایای غیرمالی نادیده گرفته میشود.
آیا باید از کسب و کار هوشمند دوری کنیم؟
در واقع باید تشخیص دهیم که ما در یک دوره انتقالی از روشهای سنتی به روش های جدید هستیم که به سرعت موجب تکامل کاری میشود. باید تصدیق کنیم که مکان هنوز هم بسیار مهم است اما دیگر نمیتوانیم فضای بزرگی داشته باشیم و یک نسخه کوچک از دفتر کار سنتی پیش روی ماست.
انسان موجودی اجتماعی است و کار کردن در خانه فقط برای بخشی از زندگی ما مناسب است. کارکردن در منزل در یادگیری از دیگران، استفاده از فناوریهای استثنایی و تعامل اجتماعی چالش ایجاد خواهد کرد و در کسبوکار هوشمند باید این موارد در نظر گرفته شود و نهفقط به محیط کاری معطوف شود.