جاده صادرات به افغانستان را شخم زدند

جاده صادرات به افغانستان را شخم زدند

ماجرای مسدود شدن جاده اسلام قلعه به هرات چیست؟

به گزارش نخست نیوز، از هفته گذشته و در پی اعتراضاتی در خاک افغانستان توسط کامیون داران حادثه دیده افغانستانی در اسلام قلعه، طبق اعلام سخنگوی گمرک کشور از امروز به دلیل مسدود شدن محور مواصلاتی گمرک اسلام قلعه به هرات، تجار باید از ارسال محموله به این مرز خودداری کنند. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران نیز در این باره با تایید خبر اعتراضات در کشور افغانستان از معطلی ۴ هزار کامیون در اسلام قلعه خبر داد.

براساس اظهارات  رانندگان  کامیون های ترانزیتی ، تعدادی از راننده های معترض افغانستانی جاده ترانزیت اسلام قلعه به هرات را مسدود کردند ودر پی این اتفاق ترانزیت کالا از مرز دوغارون به افغانستان با چالش مواجه شده است.

رییس کانون کارآفرینان استان و رئیس اتحادیه واردکنندگان خراسان رضوی اعلام کرد: اعتراض کامیون‌داران حادثه‌دیده افغانستانی و توقف کامیونها در گمرک اسلام‌قلعه، منجر به بروز مشکل برای صدور کالا از مرز دوغارون و کندی روند صادرات از این گذرگاه شده است.

پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد

محمدحسین روشنک با بیان اینکه اکنون چندین کامیون صادراتی و ترانزیتی در مرز متوقف مانده و صادرات کالا از دوغارون روان نیست، اظهار داشت: ادامه این وضعیت می تواند پیامدهای منفی زیادی برای بخش تجارت و فعالان حوزه بازرگانی داشته باشد.

وی گفت: توقف بیش از حد کامیون‌داران در مرز باعث می شود که آنان از فعالیت در این مرز خودداری کرده و متاثر از این شرایط یا بار خود را به سمت مرز دوغارون نمی برند و یا اگر مسوولیت حمل بار صادراتی را برعهده گرفتند، چندین برابر از صادرکنندگان کرایه حمل مطالبه کنند.

وی اظهار داشت: مشکل فقط خسارت وارده ناشی از توقف صادرات در مرز دوغارون نیست، بلکه مشکل اصلی در این است که دیگر نه بازرگانی تمایل پیدا می کند از مسیر دوغارون صادرات کالا انجام دهد و نه کامیون‌داران رغبتی به حمل کالای صادراتی از مرز دوغارون داشته باشند.

از سوی دیگر کاهش صادرات کالا از مرز دوغارون باعث کمبود کالا در افغانستان شده و قیمت تمام شده کالا را در بازارهای هدف صادراتی افزایش می دهد.

روشنک تاکید کرد: باید وزارت راه و شهرسازی و گمرک ایران در رایزنی با دولت افغانستان، مشکل به وجود آمده در گمرک اسلام قلعه را مدیریت و حل کنند و تدبیری بیندیشند که دیگر شاهد بروز حوادثی از این دست در مرز ایران و افغانستان نباشیم.

وی به وضعیت صادرات ریلی کالا از این مرز اشاره و بیان کرد: راه آهن خواف – هرات نیز هنوز افتتاح نشده است و نمی توان از این طریق هم بار صادراتی به هرات ارسال کرد، در حالی که اگر راه آهن خواف – هرات به خوبی فعالیت داشت می توانست جایگزین مناسبی برای دوغارون باشد.

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی اضافه کرد: خراسان رضوی بیش از ۱۵ سال است که مشکل تامین واگن صادراتی دارد و در صورت تامین واگن صادراتی مورد نیاز توسط وزارت راه و شهرسازی، حتی می توان سرانه صادرات از خراسان رضوی را تا ۵۰۰ دلار (درآمد سرانه هر فرد از استان از صادرات کل سال)  رساند.

 

 

نظر دهید !!!

نظر شما برای “جاده صادرات به افغانستان را شخم زدند”

قالب خبری

قالب رایگان وردپرس